Опубліковано 03 Лютого, 2024
Любителі швидкої та шумної їзди, бажаючи підвищити динаміку двигуна та надати вихлопу більш спортивного звучання, часто вдаються до тюнінгу вихлопної системи: замінюючи штатний глушник прямоточним. Цей, на перший погляд, простий спосіб підвищити потужні характеристики авто має безліч нюансів. Про тонкощі грамотного вибору та встановлення прямотоку ми і поговоримо у цій статті
Принцип дії (призначення прямотоку)
Будова системи випуску є значно складнішою конструкцією, ніж здається на перший погляд. Саме тому все частіше автовласники тюнінгують та вдосконалюють вихлопну трубу та окремі її елементи, залежно від поставлених завдань та типу двигуна.
Стандартна система робить керування екологічним і комфортним, але в той же час може забирати частину потужності у двигуна. Тому дії, спрямовані на збільшення силових характеристик авто, часом вимагають втручання у випускну установку, а саме заміни стандартного глушника на прямоточний (прямоток).
Штатний глушник, пригнічуючи викид вихлопів, створює суттєвий опір, що може негативно позначатися на роботі двигуна. Прямоток завдяки особливостям будови дає можливість відпрацьованим газам рухатися з найменшим опором та оптимальною швидкістю. Це, у свою чергу, прискорює наповнення камери згоряння киснем та паливною сумішшю. Внаслідок чого підвищуються потужнісні характеристики авто.
Структура прямотоку
Для того щоб зрозуміти, як працює прямоток, потрібно розібратися, чим він відрізняється від штатного (зворотнопотокового) глушника. Для цього розглянемо їх конструкції.
Звичайний кінцевий глушник виглядає як лабіринт із перегородок і труб, проходячи які гази кілька разів змінюють напрямок потоку, роблячи розвороти на 180º. Таким чином, їх тиск слабшає, зменшується звук та токсичність вихлопу.
На відміну від штатного, прямоточний спортивний глушник на 90% складається з прямих труб зі згладженими згинами та зменшеною кількістю зварних швів. А відсутність перегородок, що пригнічують шум, надають свободу відтоку вихлопів. Опір прямотоці зводитися до мінімуму і за рахунок посилення продуву збільшується ККД, отже й потужність.
Структура спортивного глушника подібна до резонатора. Але на відміну від останнього, між перфорованою трубою та корпусом у прямотоці знаходиться звукопоглинаючий матеріал. Для цього використовується термостійка мінеральна вата на основі базальту або скловолокна, що витримує температуру до 400 º і вище.
Тривалість служби прямотоку визначається терміном утримання волокон, після закінчення якого глушник починає видавати характерно неприємний дзвін. Тому, щоб уникнути видування з потоком газу термоматеріалу, між ватою і трубою встановлюють захисний бар’єр зі спеціального дроту або дуже дрібної сітки.
Звук прямотоку
Ще одна особливість прямоточного глушника – низький шум, схожий на рев.
Якою ж є природа «звучання» випускного тракту? У процесі згоряння повітряно-паливної суміші утворюються звукові коливання різної частоти та амплітуди, що залежать від величини обертів двигуна.
Однією з основних завдань стандартного глушника є зниження рівня шуму шляхом згладжування звукових хвиль і часткового їх перетворення в теплову енергію під час проходження через ряд камер. У тому числі каталізатор та резонатор, останній гасить низькочастотні шуми. Величезну роль грає і геометрія самої вихлопної труби.
Прямоточний глушник у своєму розпорядженні має лише набивання з мінеральної вати, яка ефективно пригнічує високочастотні звуки. Але з низькочастотним шумом, через особливості конструкції, прямоток не справляється і в результаті видає специфічний гул.
І тим не менш акустику спортивного глушника можна трохи налаштувати. Сила і рівень виробляємого звуку безпосередньо залежить від структурних особливостей. Щоб зробити його приємнішим і благороднішим, необхідно виготовити або підібрати спеціальну конструкцію. При випуску деяких марок вже враховуються певні звукові параметри: екстремальні або міські.
Характер шуму змінюється залежно від матеріалу та кількості шумоізоляції. Розподіляти наповнювач потрібно рівномірно і досить щільно, але не утрамбовувати. Використання м’якого набивання надає більш низькі оксамитові нотки.
Гучність роботи системи випуску також залежатиме від діаметра глушника. Чим більше банка, тим тихіший звук.
Вплив на акустику має і раціональна перфорація (розмір і кількість отворів у трубі).
Але в цілому, як не регулюй прямоточний глушник, високочастотна тенденція домінує. Дані модифікації надають автомобілю стильності та агресивності у звучанні. Однак, якщо прямоток, що постійно «ричить», стомлює, його можна нейтралізувати за допомогою знімної установки під назвою «флейта», яка йде в комплектації багатьох популярних моделей.