Для тривалої та ефективної роботи каталізатора необхідний контроль складу паливно-повітряної суміші. Це завдання виконує кисневий датчик (О2-датчик) – лямбда-зонд .
Зазвичай датчик розташований перед каталізатором, але в деяких машинах використовуються два датчики. Другий ставиться на виході каталізатора. Таким чином, досягають більшої точності у приготуванні суміші.
Розрізняють цирконієві та титанові кисневі датчики. Останні складніші за конструкцією і дорожчі за цирконієві. Будьте уважні під час вибору заміни.
Лямбда-зонд вийшов з ладу
У разі відсутності або виходу з ладу лямбда-зонда, ЕБУ (електронний блок управління) двигуна починає працювати за усередненими параметрами, записаними в його пам’яті, неправильно готуючи паливно-повітряну суміш. В результаті підвищується кількість незгорілого палива (СО) у вихлопних газах. Спостерігаються збої у роботі двигуна, і збільшується витрата палива. У деяких автомобілях відмова кисневого датчика призводить до збільшення кількості палива, що подається в циліндри, настільки, що запас пального вичерпується на очах.
Список можливих несправностей лямбда-зонда досить великий і далеко не всі фіксуються самодіагностикою автомобіля. Наприклад, зменшення швидкодії, втрата чутливості та ін. Тому точний висновок про необхідність ремонту чи заміни датчика можна зробити лише після перевірки у профільному СТО.
Як обманути лямбда-зонд?
У разі встановлення полум’ягасника або видалення каталізатора лямбда-зонд, що знаходиться біля каталізатора, видаватиме помилку про несправність каталізатора. Відключення лямбда-датчика від проводки автомобіля проблему не вирішить.
Тому необхідно або перепрограмувати лямбда-зонд під стандарт Євро-2, або встановити механічну, електронну чи каталітичну обманку лямбда-зонда (емулятор, контролер). Обманка обмежує потік вихлопних газів до кисневого датчика, тим самим, коригуючи його роботу з урахуванням умов роботи вихлопної системи, що змінилися. Однак ефективність її використання працює 50 на 50, оскільки не на всіх моделях автомобілів функції лямбда-зонда вдається замінити контролером.
Якщо встановлюється універсальний каталізатор, іноді також необхідно перепрограмувати лямбда-зонд під потрібний Євро стандарт. Це пов’язано з тим, що у блоках управління машин різного виробництва прописані різні екологічні норми. Тому деякі універсальні каталізатори, що підходять європейським автомобілям, при встановленні на американську модель можуть видавати помилку. Те саме стосується і моделі обманки лямбда-зонда.